انجام پایان نامه کیفی | تحقیق کیفی چیست؟ (بخش اول)

انجام پایان نامه کیفی | تحقیق کیفی چیست؟ (بخش اول)

تحقیق کیفی- اکتشافی

انجام پایان نامه کیفی چیست؟ تحقیق کیفی مبتنی بر پارادایم طبیعت گرایانه  است. مفروضۀ اصلی پارادایم طبیعت گرایانه این است که «واقعیت مورد مشاهده به تفسیر افراد و ذهنیت آنان بستگی دارد». در انجام پایان نامه کیفی برای شناخت پدیده ها از داده های کیفی استفاده می شود (سرمد و همكاران، 1376؛ 8-77). به عبارت دیگر داده‌هاي مورد استفاده در انجام پایان نامه کیفی از نوع عدد و رقم نيست بلكه به صورت قضاوتي، ذهني و شهودي مي‌باشند. نمونه های روش‌های کیفی عبارتند از: پژوهش در عمل (اقدام پژوهی)، مطالعۀ موردی، قوم نگاری، تئوری مفهوم سازی بنیادی (تئوری برخاسته از داده ها) ( دانایی فرد و همکاران، 1383؛ 13). 

روش تحقیق کیفی

داده های کیفی بر اساس مفاهیم و معانی شکل می گیرند در حالیکه داده های کمّی از جنس ارقام و اعداد هستند. روشی که بر اساس آن معانی تحلیل می شوند به کمک مفهوم سازی است در حالیکه ارقام و اعداد به کمک آمار و محاسبات ریاضی تحلیل می شوند.
یکی از روش های کاربردی در عرضه انجام پایان نامه کیفی، تحلیل محتوا می باشد. تحلیل محتوا، روشی است که بر اساس آن می توان ویژگی های زبانی یک متن گفته شده یا نوشته شده را به طور واقع بینانه، و منظم شناخت. تفکر بنیادی تحلیل محتوا قرار دادن اجزای یک متن (کلمات، جملات، پاراگراف ها و امثالهم  بر حسب واحدهایی که انتخاب می شوند) در مقولات می باشد. 
گونه های مختلفی از تحلیل محتوا وجود دارد. در یک تقسیم بندی تحلیل محتوا را به سه دسته توصیفی، استنباطی و ارتباطی تقسیم  می کنند. 
در گونه شناسی دیگری از انواع تحلیل محتوا، بر اساس طبقه بندی داده ها، تحلیل محتوا را به دو دسته استقرایی و قیاسی تقسیم می کنند. این که از کدام یک از این دو نوع استفاده می شود به هدف تحقیق بستگی دارد. اگر دانش کافی در مورد پدیده ها وجود نداشته باشد با این که دانش تکه تکه باشد، رویکرد استقرایی توصیه می شود( Lauri & Kyngas, 2005).
مبنای دیگری که می توان برای شناسایی انواع تحلیل محتوا در نظر گرفت، نوع داده ها و روش تجزیه و تحلیل در فرایند تحلیل محتوا می باشد. اگر چه تحلیل محتواها در ابتدا به صورت کمی بوده اند، امروزه انواع مختلفی از تحلیل محتوا به صورت کیفی استفاده می شود. منظور از تحلیل محتوای کیفی نوعی از تحلیل محتوا است که بر اساس شمارش و انجام تجزیه و تحلیل های آماری  و ریاضی قرار ندارد، بلکه بر اساس تعبیر و تفسیر متن و تلاش برای برقراری ارتباط مفهومی بین اجزاء متن قرار دارد، تحلیل محتوای کیفی یک روش تحقیق برای استنتاج ذهنی از محتوای داده های متنی از طریق فرایند طبقه بندی نظام یافته کدگذاری و شناسایی موضوعات و یا الگوهاست (Hsieh & Shannon:2005). به عقیده پتون هر تلاشی برای تقلیل داده ها و معنی دار کردن آن ها که بر روی داده-های کیفی صورت می گیرد و بخواهد سازگاری ها و معانی اصلی را شناسایی کند تحلیل محتوای کیفی است (Patton. M:2002). تحلیل داده ها در تحلیل محتوای کیفی، بلافاصله پس از آغاز جمع آوری داده ها شروع می شود. در حقیقت، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها معمولاً به صورت همزمان انجام می گیرد. تحلیل این گونه داده ها، مستلزم سازماندهی و تقلیل داده ها با روندی متوالی است که به توصیفی و تفسیر دقیق پدیده ها منتهی می شود. 
 با توجه به مطالب ذکر شده در مورد انواع تحلیل محتوا، و با توجه به هد ف و سوال اصلی تحقیق که ارائه مدل آمیخته ترفیع  هم پیوند  به منظور  ارتقاء ارزش ويژه برند از ديدگاه مشتري (CBBE) با توجه به استراتژي کششی و رانشی  در صنعت مواد غذائي کشور  میباشد و با در نظر داشتن ابزار گردآوری داده ها برای تحقیق کیفی که مصاحبه های ساختار یافته می باشد، در این پژوهش از تحلیل محتوای کیفی بر روی متن مصاحبه ها استفاده شده است.

جامعه آماری و روش نمونه گیری در انجام پایان نامه کیفی

در اين بخش از انجام پایان نامه کیفی كه هدف اصلاح و تعديل مدل مفهومي تحقيق مي‌باشد، جامعه آماري شامل نخبگان علمي وتجربي که شامل اساتید دانشگاه در رشته های مرتبط با بازاریابی و برندسازی که کارهای تحقیقی و پژوهشی در ارتباط با موضوع تحقیق انجام داده اند ( نجبگان علمی) و همچنین افراد تحصیل کرده در رشته بازاریابی که با موسسه های تبلیغاتی همکاری داشته اند ( نجبگان تجربی) مي‌باشد كه با عنايت به موضوع كفايت اطلاعات دريافتي از سوي محقق 13  تن از نخبگان با توجه به روش نمونه‌گيري قضاوتي در اين جامعه آماري جاي گرفتند. كه در پیوست شماره  2   مشخصات افراد مصاحبه شده آمده است.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه کیفی با ما در ارتباط باشید.

پایان بخش اول

۱۴۰۰/۱۱/۱۳
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه بتن که به صورت آزمایشگاهی صورت می گیرد از موضوعات مهم در رشته عم [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۴
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

در راستای آموزش انجام پایان نامه مشاوره خانواده در این بخش نمونه نتیجه گیری پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۱
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب